‘Mijn aandacht en energie worden opgeslokt door werkzaamheden waar ik destijds niet voor heb gekozen!’ De frustratie op het gezicht van Patricia spreekt boekdelen. Zojuist hebben Patricia en ik een aantal examens afgenomen. Studenten presenteren als toekomstig ondernemer hun ondernemersplan als onderdeel van hun MBO-examen. Na de presentaties van de studenten, moeten de resultaten worden vastgelegd. De overgang is groot: vol enthousiasme hebben wij de examens afgenomen, nu zijn wij bezig met die administratieve verplichtingen.
‘Begrijpelijk dat vastlegging van de resultaten erbij hoort’, zeg Patricia. ‘Maar waarom maken wij het hier bij deze school zo ongelooflijk ingewikkeld. Alles vier keer vastleggen in verschillende systemen en formulieren. En de formulieren zijn ook nog eens verouderd, kom ik nu achter.’ De formulieren die ik zojuist heb medeondertekend, kunnen dus de prullenbak in. Op zoek naar de juiste versie.
Samen met een andere docent duikt Patricia de elektronische archieven in om te kijken waar de juiste versie is opgeslagen. Na ruim een half uur zoeken vinden ze het Word-document met de juiste naam, maar met een verkeerde inhoud. Iemand blijkt vorige maand het document verkeerd te hebben opgeslagen. ‘Om moedeloos van te worden’, verzucht Patricia. ‘Dit is al het zoveelste document dat niet klopt. Als docent heb ik ervoor gekozen om studenten op te leiden, niet om een administratieve duizendpoot te worden. Hier heb ik destijds niet voor gekozen.’ Het huilen staat haar nader dan het lachen. Haar collega haalt moedeloos zijn schouders op en gaat verder met het zetten van vinkjes op zijn formulieren.
Ik zie dat Patricia en haar collega heel graag goed les willen geven. Maar de wereld van docenten is veranderd. Zij hebben niet meer het gevoel dat het om de student gaat. Het lijkt er voor hen op dat het meer gaat over procedures en vastlegging. Deze verandering herken ik ook in bijvoorbeeld de zorg en financiële dienstverlening. Gaat het daar nog voldoende over de patiënt of de klant? Of gaat het over procedures en compliance? Ik spreek veel betrokken medewerkers die nu te veel werkzaamheden moeten doen waar ze destijds niet voor gekozen hebben.
Ben jij, net als Patricia, in jouw werk onvoldoende bezig met waar jouw hart ligt? En je wilt het anders, maar weet niet hoe? En wil je graag stappen ondernemen om daar iets aan te doen? Met de Persoonlijk Leiderschapsreis van WadWerkt krijg je inzicht in hoe jij jouw volgende stappen kunt maken. Kijk op www.wadwerktvoorjou.nl.